Briedo eskalacija: international edition
Yra tokiu pranešimų ar pasisakymų, kurie tiesiog neracionaliai suerzina. Lyg jau ir pripratęs, kad pasaulis pilnas debilų ir susitaikęs su šiuo faktu, tačiau štai- pyst: Graikijoje, po didžiule sampyla milžinišką marmurinį kapą aptikę archeologai mano, kad atkasė Aleksandro Makedoniečio kapą.
Užkariautojo palaikai
Kur buvo palaidotas Aleksandras niekam ir niekada nebuvo paslaptis. Po jo mirties palaikai buvo gabenami iš Babilono į tėvyne, tačiau įsikišo Ptolemėjus I, Aleksandro generolas, tapęs Egipto faraonu. Jis paprasčiausiai pagrobė palaikus ir atsigabeno į savo valstybę. Aleksandrijoje buvo pastatytas puošnus mauzoliejus, o mumifikuoti palaikai tapo garbinimo objektu. Vėlesniais amžiais Aleksandro mauzoliejų lankė Cezaris, Augustas, Kaligula, Karakala ir dar daug kas. Tolesnis mauzoliejaus ir palaikų likimas nėra tiksliai žinomas, tačiau manoma, kad jo likimas buvo toks pats, kaip ir Serapiono. Kita vertus tai galėjo būti ir 365 m. žemės drebėjimas ir cunamis, nuniokojęs visą regioną. Šia teoriją remia tai, kad- anot Amiano Marcelino- dar 360 m. vyskupas užsitraukė didžia miestiečių nemalonę, reikalaudamas mauzoliejaus sunaikinimo- pagoniškas dievas ar ne, Aleksandras buvo miesto patronas ir aleksandriečiai jautė jam stipru prielankumą.
Šiaip ar taip, kažkur Trečiojo amžiaus krizės chaose, praėjus maždaug šešiems šimtmečiams po mirties, Makedoniečio palaikai buvo prarasti (nors arabų rašytojai jo kapą mini dar iki XVII a.).
Sensacija
Apie 600 km. į šiaurę nuo Atėnų, šalia Serre miesto yra senovinė Amfipolio gyvenvietė, kasinėjama (su protarpiais) nuo septintojo dešimtmečio. Ilgameti darbą 2012 spalį karūnavo nuostabaus objekto- 500 metrų ilgio, marmuro blokais juostas IV a. pr. Kr. statytas pilkapis.
Kasinėjimu vadovė A. Peristeri spaudos konferencijoje pareiškė akivaizdu dalyką, kad šioje kapavietėje palaidotas reikšmingas asmuo ir asmenys. Graikijoje kilo tikra audra, kurstoma niekada nesibaigiančio šūdų karo tarp Graikijos ir (buvusios Jugoslavijos Respublikos) Makedonijos. Spekuliacijos, kas konkrečiai ten palaidotas pasipylė srautingu domkratu. Internetai išvis pasiuto, tačiau graikiški internetai suprantami tik graikams, todėl iš pradžių viskas virė savo sultyse. Tačiau praėjusios savaitės viduryje jau ir tai, kas laikoma „tikra“ žiniasklaida, ėmė pranešinėti, kad archeologai mano radę Aleksandro Didžiojo kapą. Todėl trečiadienį paskelbtame Graikijos kultūros ministerijos pranešime paraginta laikytis rimties ir sveiko proto, be kita ko priduriant, kad, kol kasinėjimai nebaigti, per daug drąsu yra sieti kapavietę su kažkokiomis konkrečiomis asmenybėmis.
Netrukus “Associated Press” paskelbė, kad internete entuziastingai spekuliuojama, jog Amfipolyje galimai rastas Makedoniečio kapas. Penktadienį naujieną pasigavo „Daily Mail“ ir sensacija nuvilnijo per pasaulį. Pakartotinis ministerijos raginimas laikytis sveiko proto, liko beveik neišgirstas- daugelis patraukė būtent „Daily Mail“ keliu- akcentuoti Aleksandro kapo teoriją, kažkur gale paminint specialistu perspėjimus. Tokiu kurie praneštu, kad ne „galimai rastas Aleksandro Didžiojo kapas“, tačiau „gausiai spekuliuojama, kad galimai rastas Aleksandro Didžiojo kapas“- nors ir čia nevisa susilaikyta nuo skambios antraštės.
Tačiau nepraėjus ne parai ratas pilnai užsidarė- Graikijos kultūros ministerijos pasisakymą išprovokavę skiedalai dabar buvo kartojami daug gausesnei auditorijai.
Visgi, mūsų delfi.lt yra čempionas. „Daily Mail“ paskelbė, kad galimai rastas Aleksandro kapas, tačiau archeologai taip nesako. Msn.com pareiškė, kad archeologai mano radę Makedoniečio kapą.
Delfi.lt, regis, vienintelis kuris sugebėjo pakartoti msn.com nuomonę, čia pat cituodamas A. Peristeri pareiškimą.
Ar ši istorija mus ko nors moko? Taip- niekada girti nerašykite komentarų internete. Nes visai galimas daiktas, kad tamstos skiedalai po kokio tai katulio nuotrauka po keliu mėnesių taps antrašte visuose pasaulio naujienų portaluose.
One Comments
“…dar 360 m. vyskupas užsitraukė didžia miestiečių nemalonę, reikalaudamas mauzoliejaus sunaikinimo (…). Šiaip ar taip, kažkur Trečiojo amžiaus krizės chaose, praėjus maždaug šešiems šimtmečiams po mirties, Makedoniečio palaikai buvo prarasti (nors arabų rašytojai jo kapą mini dar iki XVII a.).”
Tai III a. prarasti, ar dar IV tik norėta mauzoliejų sunaikint, ar gal ir iki XVII a. buvo neprarasti (ar kažkas negerai su tais arabų rašytojais arba jų interpretavimu)?